Články a rady

Zákonné povinnosti majitele e-shopu

Provozování elektronického obchodu se řídí řadou zákonných předpisů, které je třeba dodržet a předejít tak případným problémům v průběhu provozu. Níže uvedené informace jsou platné pro Českou republiku, v ostatních státech se mohou povinnosti provozovatelú e-shopu lišit. 

Registrace e-shopu u Úřadu na ochranu osobních údajů

To, zda je registrace u Úřadu na ochranu osobních (dále "UOOU") údajů nutná či nikoliv, je velmi diskutované téma. UOOU k tomuto tématu sdělil, že pokud e-shop zpracovává osobní data pouze k vyřízení objednávky, pak registraci mít nemusí. Pokud však e-shop hodlá odesílat například newslettery, pak by tuto registraci mít měl. Vzhledem k tomu, že je registrace zdarma a je možné ji vyřídit on-line, doporučujeme si o registraci zažádat. O registraci je možné požádat na adrese:

https://www.uoou.cz/vismo/zobraz_dok.asp?id_ktg=1519&p1=1519

 

Obchodní podmínky a reklamační řád

Obchodní podmínky a reklamační řád (dále "OP") jsou povinnou součástí každého obchodu a tedy i toho elektronického. OP musí být dostupné před nákupem a při samotném nákupu jste povinni zajistit to, aby se s nimi zákazník seznámil. Podle některých právních výkladů by OP měly být přikládány i k emailovému potvrzení přijetí objednávky. Inspiraci pro sestavení obchodních podmínek můžete nalézt například na stránkách Dtestu:

https://podnikatel.dtest.cz/clanek/31/vzorove-obchodni-podminky-2014

 

Povinné zveřejnění provozovatele

Informace o provozovateli e-shopu jsou velmi důležité a jejich zveřejnění na e-shopu podléhá velmi často kontrolám. Sekce kontakty a obchodní podmínky musí obsahovat následujcí informace:

  • obchodní firma / jména a příjmení, identifikační číslo provozovatele
  • sídlo právnické osoby a bydliště v případě fyzické osoby, u zahraniční osoby rovněž adresu podniku nebo organizační složky na území České republiky, byly-li zřízeny
  • údaj o zápisu v obchodním rejstříku nebo jiné obdobné evidenci, včetně spisové značky, pokud je přidělena
  • kontaktní údaje, zejména poštovní adresu pro doručování, telefonní číslo, případně adresu pro doručování elektronické pošty

 

S čím je třeba zákazníka seznámit před nákupem na e-shopu?

  • údaje o příslušném kontrolním orgánu, podléhá-li činnost dodavatele režimu povolování,
  • název a hlavní charakteristiky zboží nebo služeb
  • cena zboží nebo služeb, z níž jednoznačně vyplývá, zda je uvedena včetně všech daní a poplatků, mají-li k ní být připočítávány
  • náklady na dodání
  • způsob platby, dodání nebo plnění
  • poučení o právu na odstoupení, s výjimkou případů podle odstavce 8
  • náklady na použití komunikačních prostředků na dálku
  • doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti

 

Nezapomeňte, že jednou z nejdůležitějších věcí, které potřebujete pro úspěšný prodej zajistit, je důvěra zákazníka. Zkuste si tedy například na svých známých otestovat, jak se na Vašem e-shopu cítí, zda bez problému naleznou to co hledají, zda naleznou košík, ceník přepravy, obchodní podmínky a hlavně - zda v nich e-shop budí důvěru, že objednané zboží opravdu dodá.  


Nejnovější články

Novinky v zákonech pro e-shopy 2022
  Pravděpodobně ještě před koncem roku vstoupí v platnost nová pravidla pro prodej v rámci kamenn...
Zobrazit článek
E-shopový veletrh CzechOn-lineExpo
  Největší e-shopový veletrh opět po roce v Praze. Unikátní koncept přednášek zdarma, více než st...
Zobrazit článek
Jak posílat newslettery z e-shopu
Komunikace se zákazníky pomocí hromadně rozesílaných e-mailů je vynikající marketingový nástroj -...
Zobrazit článek
Export objednávek z e-shopu do České pošty včetně rozměrů
  Od 1.3. 2019 provedla Česká pošta revoluční změnu ceníku. Současně se změnou ceníku je zde poža...
Zobrazit článek
Pokročilé měření konverzí pro www.zbozi.cz
  Od 1.4. 2019 zavádí www.zbozi.cz možnost pokročilého měření konverzí. Podrobnosti jaké možnosti...
Zobrazit článek
Různé ceny na e-shopu podle zdroje návštěvnosti
  Náklady na marketing e-shopu jsou stále vyšší a některé se tak přestávají vyplácet, pokud zárov...
Zobrazit článek
Nová platební brána Barion v e-shopu WebCzech
Chcete ušetřit náklady? Chcete ochranu proti podvodům? Potřebujete zvýšit konverze? Potřebujete mode...
Zobrazit článek
Jak na kvalitní marketing e-shopu
Digitální marketing je pro e-shop výborná a v zásadě i nutná věc. Má velmi velkou sílu a dokáže témě...
Zobrazit článek
Automatické aktualizace e-shopu
Na Váš e-shop aplikujeme automaticky aktualizace systému, které jsou důležité především z důvodu kom...
Zobrazit článek
Jak poznat zákazníka a nevyhazovat v marketingu peníze
Před Vánoci jsme vydali článek o tom co je nezbytné pro propagaci vašeho e-shopu. Pojďme se na to po...
Zobrazit článek
Jak chutná čokoládové nebe….aneb příběh e-shopu jedné malé rodinné čokoládovny
  Petr Synek, který je majitelem menší brněnské čokoládové manufaktury Chocolate Hill, je zároveň...
Zobrazit článek
Největší vzdělávací akce pro provozovatele e-shopů v České republice
WebCzech se stal partnerem projektu Czech On-line Expo, který je největším vzdělávacím veletrhem pro...
Zobrazit článek
Česká pošta mění ceník zásilek
  Česká pošta se rozhodla od 1.3. 2019 provést revoluční změnu ceníku přepravovaných zásilek. Rev...
Zobrazit článek
Bezpečnost e-mailové schránky
Jako správci mailového serveru se velmi často potýkáme s problémem prolomených e-mailových schránek ...
Zobrazit článek
Neplaťte zbytečně - Evidence skutečných majitelů
Ke dni 1. 1. 2018 byla zřízena evidence údajů o skutečném majiteli právnických osob a svěřenských fo...
Zobrazit článek
Jak Youtube nastartoval e-shop k celostátnímu úspěchu
Je nám ctí, že WebCzech mohl stát u zrodu jednoho zajímavého podnikání a rádi bychom Vám tento příbě...
Zobrazit článek
E-shop a Zpracovatelé osobních údajů podle GDPR
  V rámci informací ohledně GDPR jste se zcela jistě setkali s pojmem Zpracovatelé. Většina provo...
Zobrazit článek
Platební terminály od B-Payment
Chcete u osobního odběru umožnit Vašim zákazníkům jednoduše uhradit platbu platební kartou? Potřebuj...
Zobrazit článek
GDPR v e-shopu WebCzech E-commerce PRO
GDPR v e-shopu WebCzech E-commerce PRO Protože téma GDPR začíná být stále aktuálnějším rozhodli j...
Zobrazit článek
Novela zákona o platebním styku - zákaz poplatku za platbu na e-shopu
13. ledna 2018 vešla v účinnost Evropská směrnice o platebních službách PSD2. Tato směrnice je pak p...
Zobrazit článek
SSL (https) certifikáty
K čemu slouží SSL certifikáty? Většina komunikace na internetu probíhá v nešifrované (čitelné) po...
Zobrazit článek
DKIM a SPF
Množí se problémy při odesílání (nejen) hromadných emailů článek byl vytvořen 22.5.2015, editován...
Zobrazit článek
GDPR se blíží
25.5.2018 začíná platit nové nařízení o ochraně osobních údajů platné na celém území Evropské unie. ...
Zobrazit článek
Mail Sender nový rozměr e-mail marketingu
O tom, že je levnější pracovat se stávajícím zákazníkem, než získávat nového asi nemá smysl diskutov...
Zobrazit článek
Zákonné povinnosti majitele e-shopu
Provozování elektronického obchodu se řídí řadou zákonných předpisů, které je třeba dodržet a předej...
Zobrazit článek
Zobrazit všechny články